Internetowa Giełda Towarowa NetBrokers jest największą w Polsce platformą skierowaną do firm działających na rynku rolno-spożywczym.  
 
 
wersja polska
wersja angielska
wersja rosyjska
 
Tabela ofert
 Kod firmy:
 ID:
 Hasło:
Wejście Rejestracja
   
 
  | O firmie | Cennik | Reklama | Informacje prasowe | Instrukcja obsługi | Kontakt | Charakterystyka Tabeli Ofert |
 
   
 
Miejsce na Twoją
reklamę
Miejsce na Twoją
reklamę
 
 
      Wyświetlanie wyników: 10 25 50 wszystkie                waluty online: [Bankier.pl]
 
 
 
    Dział Handlowy:  Gadu-Gadu 4997525 | wstecz | dalej | na dół | strona główna | administrator |     
 
 
Unia Europejska
  Wspólna Polityka Rolna
- Informacje ogólne
- Dopłaty bezpośrednie
- WPR na lata 2014-2020
- Płatności bezpośrednie

-

Handel zagraniczny
- Portal UE
   
Rynki towarowe
  Mięso
- Notowania
- Notowania rynków zagranicznych
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW: [ wieprzowina, wolowina, drób, baranina ]
  Zboże
- Notowania
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW
  Pasze
- Notowania
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW
  Owoce i warzywa
- Notowania
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW
  Mleko
- Notowania
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW
  Cukier
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW
  Prognozy
- Ogólne,    Mięso
- Zboże,      Mleko
  Wykresy cen towarów
- Wykresy z tabeli NetBrokers
   
Wokół rynków
- Środki ochrony roślin [10]
- Pasze i dodatki [37]
- Przyprawy i osłonki [19]
- Maszyny i urządzenia [27]
- Usługi transportowe [74]
- Wędliny [14]
- Magazyny, chłodnie, itp. [44]
   
 
Edukacja

Akty prawne

2004-12-01

O projekcie ustawy dotyczącej kształtowania ustroju rolnego


Projekt ustawy nazwanej "o kształtowaniu ustroju rolnego" budzi zasadnicze wątpliwości nie tylko w stosunku do znajomości rzeczy przez jego autorów, ale również intencji tej inicjatywy.

Można mieć obawy, że zawarte w tym projekcie rozwiązania staną się zagrożeniem przemian struktury rolnej, zmierzających w kierunku koncentracji ziemi w gospodarstwach rozwojowych. Samo pojęcie "ustrój rolny" nie jest jasne, ale wydaje się znacznie szersze niż proponowana ingerencja w dysponowanie własnością nieruchomości rolnych. Ograniczenie praw obywateli do dysponowania ich własnością przez sprzedaż, kupno, a także dzierżawę ma jakoby na celu wprowadzenie w życie konstytucyjnej zasady oparcia ustroju rolnego na gospodarstwach rodzinnych i "poprawę struktury obszarowej gospodarstw rolnych". Proponowane rozwiązania są zasadniczym wręcz zakazem sukcesywnej koncentracji gruntów rolnych. Ustanawiają one graniczne wielkości minimalne posiadanej powierzchni gruntów, która uprawnia do ich kupna i sprzedaży. Ustanawiają również granice tej koncentracji. Sprzeczność proponowanych rozwiązań z realiami struktury rolnej kraju oraz z procesem przemian agrarnych (występujących nie tylko w Polsce) może świadczyć o populistycznych czy nawet partykularnych celach politycznych projektodawcy Poza tym projekt autorstwa członka rządu - ministra do spraw wsi i rolnictwa - został upowszechniony przed jego uzgodnieniem i akceptacją przez rząd. W sytuacji gdy konieczne jest sprostanie negocjacjom Polski z Unią Europejską, szczególnie obciążonym problematyką rolnictwa, tego rodzaju manipulacje opinią publiczną wydają się wręcz świadectwem nieodpowiedzialności. Spróbujmy określić zasadnicze błędy proponowanej ustawy która w zasadzie może dotyczyć ingerencji w przemiany struktury rolnej, a nie kształtowania ustroju rolnego. Ustrój ten jest zarazem dziedzictwem odległej nawet historii, jak też konsekwencją przyjętego ustroju politycznego i rozwoju gospodarczego kraju.

Projekt wprowadza ograniczenia prawa podziału, zbywania i nabywania własności nieruchomości rolnych. Prawo to mają mieć tylko ci, którzy spełniają warunek posiadania lub uzyskania w wyniku tych operacji określonej w przepisach "powierzchni podstawowej" gospodarstwa. W konsekwencji wykluczony byłby obrót drobnymi działkami gruntów rolnych wśród większości rolników Jest to sprzeczne nie tylko a prawem obywateli do dysponowania swoją własnością, ale również z oczekiwaniami sukcesywnego powiększania gospodarstw, choćby początkowo niewielkich i o niewielkie działki gruntów Nasuwa się pytanie, jakimi przesłankami kierowali się autorzy projektu, wykluczając prawo do nabycia np. 1 ha gruntów rolnych przez właściciela 3 hektarów? Ustalili przecież, że "powierzchnią podstawową" gospodarstwa ma być o najmniej 10 ha i to tylko w trzech województwach - w innych 15 i 20 ha. Tego zakazu obrotu drobnymi działkami gruntów nie zmienia zamiar upoważnienia władz wojewódzkich do ewentualnego zmniejszenia lub powiększenia 50 proc. tych norm obszarowych. Skutki zasady maksymalnej powierzchni gospodarstwa zaciążą szczególnie na gospodarowaniu skarbowymi nieruchomościami rolnymi.

Nie do przyjęcia jest podważanie za pomocą proponowanych rozwiązań roli dzierżawy w przemianach struktury rolnej. Po 1992 roku dzierżawa jest podstawową formą prywatyzacji gospodarowania nieruchomościami rolnymi skarbu państwa, pochodzących z b. PGR i funduszu ziemi (obejmuje ona obecnie 76 proc. gruntów skarbowych). W procesie koncentracji gruntów rolnych w gospodarstwach zwanych rozwojowymi i związanych z rynkiem za równorzędne należy uznać zarówno nabywanie własności tych gruntów, jak i ich dzierżawę. Miejmy nadzieję, że dzierżawa upowszechni się także w przypadku gruntów prywatnych, gdyż nie powoduje angażowania kapitału w zakup ziemi i tym samym ułatwia sprostanie wymogom inwestowania w samą produkcję. Innym ograniczeniem prawa obywateli do uczestnictwa w nabyciu własności czy dzierżawie gruntów rolnych jest wymóg posiadania kwalifikacji rolniczych, zdobytych przez co najmniej zasadnicze wykształcenie zawodowe lub przez pięcioletnie doświadczenia w samodzielnym prowadzeniu gospodarstwa.

Źródło: Rzeczpospolita

 
Waluty
NBP z dnia: 2018-05-25
1 USD: 3.6686 wzrost
1 EUR: 4.3022 wzrost
1 GBP: 4.9061 wzrost
1 CHF: 3.6956 wzrost
[ komentarze, więcej... ]
Ogłoszenia
- dodaj
- zobacz
 
Reklama
Fresh-Market
Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy
RzetelnaFirma
 
 
 
 
    Dział Handlowy:  Gadu-Gadu 4997525 | wstecz | dalej | do góry | strona główna | administrator | 

   
 
 
E-mail: biuro@netb.pl,   Telefon: +48 12 687-55-00,  Faks: +48 12 395-32-76; +48 12 687-55-01.
 
  NetBrokers Sp. z o.o. dokładając wszelkich starań, aby informacje zamieszczone na poniższych stronach były kompletne i zgodne z prawdą, nie jest jednak w stanie zagwarantować ich poprawnosci i nie ponosi żadnej odpowiedzialnosci za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.