Internetowa Giełda Towarowa NetBrokers jest największą w Polsce platformą skierowaną do firm działających na rynku rolno-spożywczym.  
 
 
wersja polska
wersja angielska
wersja rosyjska
 
Tabela ofert
 Kod firmy:
 ID:
 Hasło:
Wejście Rejestracja
   
 
  | O firmie | Cennik | Reklama | Informacje prasowe | Instrukcja obsługi | Kontakt | Charakterystyka Tabeli Ofert |
 
   
 
Miejsce na Twoją
reklamę
Miejsce na Twoją
reklamę
 
 
      Wyświetlanie wyników: 10 25 50 wszystkie                waluty online: [Bankier.pl]
 
 
 
    Dział Handlowy:  Gadu-Gadu 4997525 | wstecz | dalej | na dół | strona główna | administrator |     
 
 
Unia Europejska
  Wspólna Polityka Rolna
- Informacje ogólne
- Dopłaty bezpośrednie
- WPR na lata 2014-2020
- Płatności bezpośrednie

-

Handel zagraniczny
- Portal UE
   
Rynki towarowe
  Mięso
- Notowania
- Notowania rynków zagranicznych
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW: [ wieprzowina, wolowina, drób, baranina ]
  Zboże
- Notowania
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW
  Pasze
- Notowania
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW
  Owoce i warzywa
- Notowania
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW
  Mleko
- Notowania
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW
  Cukier
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW
  Prognozy
- Ogólne,    Mięso
- Zboże,      Mleko
  Wykresy cen towarów
- Wykresy z tabeli NetBrokers
   
Wokół rynków
- Środki ochrony roślin [10]
- Pasze i dodatki [37]
- Przyprawy i osłonki [19]
- Maszyny i urządzenia [27]
- Usługi transportowe [74]
- Wędliny [14]
- Magazyny, chłodnie, itp. [44]
   
 
 
Komentarze i analizy - Rynek mleka
www.netb.pl
2021-07-20
Jak wspomóc polską produkcję rolną?

Wybory zakupowe, których konsumenci dokonują każdego dnia, mają szersze znaczenie, niż mogłoby się wydawać. Można wybierać produkty dobrej jakości, zdrowe, bogate w witaminy i składniki odżywcze, np. polski nabiał i przy okazji wesprzeć swoich sąsiadów – gospodarstwa rodzinne, firmy, które dają miejsca pracy.

- Mleczarstwo jest bardzo silną gałęzią przemysłu spożywczego – mówi prof. Michał Pietrzak z SGGW w Warszawie. – Od połowy lat dziewięćdziesiątych skup mleka zwiększył się dwukrotnie, zaś od akcesji do UE – o połowę. Nastąpiła też koncentracja produkcji mleka, od początku przemian rynkowych liczba gospodarstw dostarczających mleko do mleczarni zmniejszyła się około sześciokrotnie, a przedsiębiorstw mleczarskich około trzykrotnie. Sprzyja to rozwojowi, inwestycjom i widać ogromny postęp w tej kwestii. Przedsiębiorstwa mleczarskie, zwłaszcza te największe, są niezwykle nowoczesne, mają linie produkcyjne najnowszej generacji.

Jak zauważa, jeśli chodzi o technologie, to pod tym względem nieraz nasze mleczarnie wyprzedzają przedsiębiorstwa Europy Zachodniej – u nas modernizacja zaczęła się później, więc firmy, które inwestowały, mają linie technologiczne najnowszej generacji.

Spożycie nabiału wciąż za małe
Polskie produkty mleczne trafiają na wszystkie kontynenty, eksport systematycznie rośnie. Jednak według prof. Michała Pietrzaka, choć wzrost eksportu może cieszyć, bo jest oznaką naszej konkurencyjności, to należy się zastanowić, dlaczego jest on tak duży, czy nie oznacza to, że spożycie mleka na wewnętrznym rynku spożywczym (https://www.gieldarolna.pl/ogloszenia/rynek-spozywczy,158.html) jest wciąż zbyt małe. Wprawdzie ostatnio obserwujemy wzrost konsumpcji mleka i jego przetworów, który zbliżył się do średniej unijnej, jednak w tej kwestii jest jeszcze wiele do zrobienia – jeśli porównamy się do krajów o silnych tradycjach spożycia nabiału.

Michał Pietrzak zauważa, że w PRL-u spożycie mleka było bardzo wysokie – sprzyjały temu niskie ceny produktów mlecznych (były one dotowane przez państwo) oraz deficyt mięsa i wędlin na rynku. Kiedy zaczęła się gospodarka wolnorynkowa, spożycie mleka dramatycznie spadło. Przede wszystkim znacznie wzrosły ceny produktów mlecznych w stosunku do produktów mięsnych i innej żywności. Pojawiły się też zagraniczne koncerny promujące margarynę, konsumenci byli bombardowani informacjami, że masło jest złe, szkodliwe. A drobne i rozproszone polskie mleczarnie nie były w stanie przeciwstawić się wówczas temu czarnemu PR-owi.

- Teraz również mamy do czynienia z czarnym PR-em produktów mlecznych jako produktów spożywczych – mówi przedstawiciel warszawskiej SGGW. – Do tego dokłada się argumentacja niektórych środowisk związanych z ekologią i ochroną klimatu. Chów bydła jest przedstawiany jako obciążająca środowisko gałąź rolnictwa. Spośród produktów spożywczych wołowina ma największy ślad węglowy. Argumenty te uderzają również w mleczarstwo. Te procesy krytyki mają tendencję narastającą i mogą przybrać postać rosnącej szybko kuli śniegowej.

Wybór zwykłego jogurtu czy serka może mieć więc znaczenie społeczne, ekonomiczne, a nawet ekologiczne
Jak można temu zapobiec? Najprostszym sposobem na zrobienie czegoś pożytecznego dla środowiska jest wspieranie polskich gospodarstw rodzinnych, bo jak podkreśla prof. Pietrzak, rolnictwo nie jest wrogiem ludzkości i klimatu. W Polsce rolnictwo może być prowadzone w sposób zrównoważony, z poszanowaniem środowiska, jeśli produkcja – tak jak dotychczas – będzie odbywać się w gospodarstwach rodzinnych, a nie na ogromnych farmach przemysłowych jak to obserwujemy np. w Chinach. Dlatego należy wspierać nasze gospodarstwa rodzinne i dbać o to, by ich miejsca nie zajęły gigantyczne przedsiębiorstwa, wybierając polskie produkty mleczarskie. Produkcja mleka jest jedną z najtrudniejszych gałęzi produkcji rolnej. To ciężka praca przez 7 dni w tygodniu, bez wolnych weekendów i urlopów. I coraz mniej młodych osób chce się tym zajmować.

- Konsumenci powinni mieć świadomość, że ich codzienne wybory dokonywane podczas zakupów, mają ogromne znaczenie – dodaje prof. Michał Pietrzak. – Warto wesprzeć sąsiada: rolnika, lokalną firmę, bo to przekłada się na rozwój gospodarki krajowej, na powstanie lub przynajmniej zachowanie miejsc pracy.

Polskie produkty mleczne są bardzo dobrej jakości, a ich asortyment jest naprawdę szeroki, więc dla konsumenta ich wybór nie wiąże się z jakimś poświęceniem. Wiele zakładów mleczarskich poszukuje czegoś nowego, nisz rynkowych – w ten sposób powstały produkty mleczne bez GMO czy bez laktozy, które ma dziś w swojej ofercie każda większa mleczarnia.

Źródło: Polska Izba Mleka

 
 
 
Tygodnik Finansowy
-Niewielka zniżka cen produktów mlecznych
-Jak wspomóc polską produkcję rolną?
-Rośnie eksport do Chin polskich produktów mlecznych
-Wielkopolskie: Farma mleczna wystawiona na sprzedaż za 25,5 mln zł
-Nowe władze Krajowego Stowarzyszenia Mleczarzy
-Prezes PIM mówi o atutach polskiego mleczarstwa
-Masło w blokach nadal drożeje
-Wiodące mleczarnie postawiły na produkcję bez GMO
-Minister Zdrowia objął patronatem projekt Dzieciaki mleczaki
-Kolejne kuriozum unijne - mleko jako napój i kubki na napoje
-Cargill i ZELP wspólnie przeciw emisji metanu w mleczarstwie
-Konsument musi mieć pewność nt. bezpieczeństwa żywności
-Podczas upałów mleczność krów może spaść do 30 proc.
-Skup mleka: cena utrzymuje się blisko historycznego maksimum


 
Archiwum
- Lipiec 2021
 
Archiwum roczne
2007
I II III IV
V VI VII VIII
IX X XI XII
2006
I II III IV
V VI VII VIII
IX X XI XII
2005
I II III IV
V VI VII VIII
IX X XI XII
2004
I IX X XI
XII - - -
 
 
    Dział Handlowy:  Gadu-Gadu 4997525 | wstecz | dalej | do góry | strona główna | administrator | 

   
 
 
E-mail: biuro@netb.pl,   Telefon: +48 12 687-55-00,  Faks: +48 12 395-32-76; +48 12 687-55-01.
 
  NetBrokers Sp. z o.o. dokładając wszelkich starań, aby informacje zamieszczone na poniższych stronach były kompletne i zgodne z prawdą, nie jest jednak w stanie zagwarantować ich poprawnosci i nie ponosi żadnej odpowiedzialnosci za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.