Internetowa Giełda Towarowa NetBrokers jest największą w Polsce platformą skierowaną do firm działających na rynku rolno-spożywczym.  
 
 
wersja polska
wersja angielska
wersja rosyjska
 
Tabela ofert
 Kod firmy:
 ID:
 Hasło:
Wejście Rejestracja
   
 
  | O firmie | Cennik | Reklama | Informacje prasowe | Instrukcja obsługi | Kontakt | Charakterystyka Tabeli Ofert |
 
   
 
Miejsce na Twoją
reklamę
Miejsce na Twoją
reklamę
 
 
      Wyświetlanie wyników: 10 25 50 wszystkie                waluty online: [Bankier.pl]
 
 
 
    Dział Handlowy:  Gadu-Gadu 4997525 | wstecz | dalej | na dół | strona główna | administrator |     
 
 
Unia Europejska
  Wspólna Polityka Rolna
- Informacje ogólne
- Dopłaty bezpośrednie
- WPR na lata 2014-2020
- Płatności bezpośrednie

-

Handel zagraniczny
- Portal UE
   
Rynki towarowe
  Mięso
- Notowania
- Notowania rynków zagranicznych
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW: [ wieprzowina, wolowina, drób, baranina ]
  Zboże
- Notowania
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW
  Pasze
- Notowania
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW
  Owoce i warzywa
- Notowania
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW
  Mleko
- Notowania
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW
  Cukier
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW
  Prognozy
- Ogólne,    Mięso
- Zboże,      Mleko
  Wykresy cen towarów
- Wykresy z tabeli NetBrokers
   
Wokół rynków
- Środki ochrony roślin [10]
- Pasze i dodatki [37]
- Przyprawy i osłonki [19]
- Maszyny i urządzenia [27]
- Usługi transportowe [74]
- Wędliny [14]
- Magazyny, chłodnie, itp. [44]
   
 
 
Opracowania
www.netb.pl
2018-03-14
Ustawa o torebkach foliowych do korekty?

Od 1 stycznia 2018 r. obowiązuje opłata recyklingowa za torby foliowe o grubości poniżej 50 mikrometrów. Szacowano, że z opłaty tej do budżetu państwa może wpłynąć nawet 1,1 mld zł rocznie. Wpływy mogą być jednak dużo niższe, ponieważ część sieci handlowych w prosty sposób obeszła ten przepis.

Opłata recyklingowa dotyczy lekkich toreb na zakupy z tworzywa sztucznego, a więc toreb o grubości materiału poniżej 50 mikrometrów bez dolnej granicy.

Bardzo lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości materiału poniżej 15 mikrometrów mogą być wydawane klientom bezpłatnie, ale tylko jeżeli ich użycie jest wymagane ze względów higienicznych lub są oferowane jako podstawowe opakowanie żywności luzem, gdy pomaga to w zapobieganiu marnowaniu żywności.

Część sieci przestało więc stosować reklamówki o grubości od 15 do 49 mikrometrów, a zaczęła stosować torby grubsze, które sprzedają klientom. Mają więc dodatkowe źródło dochodów, a wpływ pieniędzy z opłaty recyklingowej jest mniejszy niż planowano.

- Widać więc, że ustawa nie działa tak jak powinna. Należy ją zmienić i wprowadzić zapis mówiący, że opłatą recyklingową są objęte wszystkie torby foliowe, jeżeli naprawdę chcemy walczyć o zmniejszenie ich ilości na rynku i na serio zadbać o środowisko. W Polsce nie wolno wprowadzać przepisów, które mają choćby niewielką furtkę wyjścia, u nas prawo powinno być proste i jednoznaczne - mówi Andrzej Bartoszkiewicz, autor Systemu EKO AB.

Lider krajowego rynku detalicznego, czyli Biedronka, nie ma w swoich sklepach toreb o grubości od 15 do 49 mikrometrów. Biedronka swoim klientom oferuje jednak kilka rodzajów torebek foliowych. Mocniejsze i grubsze powyżej 50 mikrometrów), w cenie 25 groszy za sztukę i większe reklamówki w cenie 44 groszy za sztukę. Dodatkowo oferowane są bezpłatne cienkie torebki foliowe (o grubości do 15 mikrometrów) na produkty sprzedawane luzem, np. owoce i warzywa, czyli tzw. zrywki. Biedronka przypomina, że już w 2008 r. zrezygnowała z bezpłatnych jednorazowych reklamówek, zastępując je torbami wielokrotnego użytku.

Podobne rozwiązanie stosuje Auchan. Ta sieć obecnie nie ma toreb foliowych o grubości od 15 do 49 mikrometrów, choć stosowała je do końca 2017 r. Wtedy te torby były wydawane bezpłatnie.

Obecnie Auchan ma w sprzedaży dwa rodzaje toreb foliowych o grubości powyżej 50 mikrometrów, ale jak zapewnia biuro prasowe, większość klientów przynosi własne torby wielokrotnego użytku.

Tą drogę poszedł także Lidl. W chwili obecnej klienci Lidla mają możliwość wyboru pomiędzy różnymi rodzajami toreb na zakupy, w tym m.in. wielokrotnego użytku (4,99 zł za sztukę), termicznej i foliowej z uchwytem (44 grosze za sztukę).

Oferowana jest także reklamówka eko (33 grosze za sztukę), reklamówka standard (44 grosze) oraz reklamówka 50 mikronów (25 groszy za sztukę). Dodatkowo, w ramach strefy owoców i warzyw oraz przy odpiekach, można korzystać z bezpłatnych foliówek, o grubości poniżej 15 mikronów.
Inaczej do sprawy podszedł Kaufland, który posiada torby plastikowe zarówno pomiędzy 15 i 49, jak i powyżej 50 mikronów. Jak poinformowała nas sieć, najpopularniejsze ze względu na cenę są w sieci Kaufland są torby poniżej 50 mikronów. Kaufland ponosi więc wydatki z tytułu opłaty recyklingowej za torby foliowe, ale nie ujawnia wysokości ponoszonych opłat.

- Dane dotyczące zużycia lekkich toreb na zakupy z tworzywa sztucznego (czyli o grubości materiału poniżej 50 mikrometrów) w 2018 r. będą dostępne pod koniec marca 2019 r. - informuje WNP.PL Ministerstwo Środowiska.

Jak wyjaśniono, obecnie nie jest planowana zmiana przepisów w zakresie opłaty recyklingowej.

- Jednak mając na uwadze założenia europejskiej strategii na rzecz tworzyw sztucznych w gospodarce o obiegu zamkniętym możliwe jest, że w przyszłości ograniczeniem zużycia objęte zostaną wszystkie plastikowe torby, jak i inne wyroby z plastiku - dodaje resort środowiska.

Podkreślono jednocześnie, że opłata recyklingowa nie jest obowiązkowa dla konsumenta. W przypadku gdy klient nie pobiera lekkiej torby z tworzywa sztucznego w sklepie, wówczas nie ponosi tej opłaty.

Obecnie różne sieci sklepów mają torby foliowe o różnym składzie chemicznym, co utrudnia ich przetwarzanie. Zdaniem Andrzeja Bartoszkiewicza sieci sklepowe powinny oferować torby foliowe o tym samym składzie chemicznym.

- To mogą być oczywiście torby o różnej grubości, ale powinny być wykonane z tego samego materiału. To byłoby duże ułatwienie przy recyklingu tych toreb, pozwoliłoby także na obniżenie jego kosztów – podkreśla Bartoszkiewicz.

Przyznaje, że początkowo sieci mogą przeciwko temu protestować, ale z czasem się dostosują. Podaje przykład ładowarek do telefonów komórkowych – w przeszłości każdy producent miał inną ładowarkę, z czasem je ujednolicono i obecnie ładowarka jednego telefonu pasuje do innego. Skoro ujednolicenie wprowadzono w telefonach komórkowych, to dlaczego nie można tego zrobić w przypadku toreb foliowych.

Resort środowiska odpowiada, że obecnie nie ma planów ujednolicenia składu chemicznego toreb foliowych. - Niemniej jednak zgodnie z Europejską strategią na rzecz tworzyw sztucznych w gospodarce o obiegu zamkniętym planowane jest podjęcie na poziomie Unii Europejskiej działań mających na celu zapewnienie, że wyroby z tworzyw sztucznych będą projektowane w sposób umożliwiający ich późniejszy recykling oraz że wyroby te będą zawierały w swoim składzie tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu. Powyższe działanie może pośrednio przyczynić się w pewnym stopniu do ujednolicenia składu wyrobów, w tym i opakowań z tworzyw sztucznych - podsumowuje Ministerstwo Środowiska.

Źródło: wnp.pl

 
 
 
Tygodnik Finansowy
-Reklamy alkoholu trudne do okiełznania
-Straty według harmonogramu
-Akcja modernizacja
-Sucho w stawach
-Analityk: Inflacja wciąż nie spuszcza z tonu
-Kiedy autonomiczne samochody dostawcze wyjadą na drogi publiczne?
-E-sklepy oferują 3-4 możliwości dostawy towaru (analiza)
-Credit Agricole: Najsilniejszy spadek światowej produkcji rzepaku od 12 lat
-Credit Agricole: Ceny drobiu pozostaną w trendzie wzrostowym
-Credit Agricole: Susza w Europie podbiła światowe ceny zbóż (analiza)
-Przedstawiciele UPEMI z wizytą w Mołdawii
-Mondelez przygotowuje się na twardy Brexit robiąc zapasy
-ERG: Wzrost wynagrodzeń o prawie milion złotych obniża wynik
-Ekspert: Producenci w coraz większym stopniu są uzależnieni od technologii cyfrowych


 
Archiwum
- Wrzesień 2018
 
Archiwum roczne
2007
I II III IV
V VI VII VIII
IX X XI XII
2006
I II III IV
V VI VII VIII
IX X XI XII
2005
I II III IV
V VI VII VIII
IX X XI XII
2004
I IX X XI
XII - - -
 
 
    Dział Handlowy:  Gadu-Gadu 4997525 | wstecz | dalej | do góry | strona główna | administrator | 

   
 
 
E-mail: biuro@netb.pl,   Telefon: +48 12 687-55-00,  Faks: +48 12 395-32-76; +48 12 687-55-01.
 
  NetBrokers Sp. z o.o. dokładając wszelkich starań, aby informacje zamieszczone na poniższych stronach były kompletne i zgodne z prawdą, nie jest jednak w stanie zagwarantować ich poprawnosci i nie ponosi żadnej odpowiedzialnosci za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.