Internetowa Giełda Towarowa NetBrokers jest największą w Polsce platformą skierowaną do firm działających na rynku rolno-spożywczym.  
 
 
wersja polska
wersja angielska
wersja rosyjska
 
Tabela ofert
 Kod firmy:
 ID:
 Hasło:
Wejście Rejestracja
   
 
  | O firmie | Cennik | Reklama | Informacje prasowe | Instrukcja obsługi | Kontakt | Charakterystyka Tabeli Ofert |
 
   
 
Miejsce na Twoją
reklamę
Miejsce na Twoją
reklamę
 
 
      Wyświetlanie wyników: 10 25 50 wszystkie                waluty online: [Bankier.pl]
 
 
 
    Dział Handlowy:  Gadu-Gadu 4997525 | wstecz | dalej | na dół | strona główna | administrator |     
 
 
Unia Europejska
  Wspólna Polityka Rolna
- Informacje ogólne
- Dopłaty bezpośrednie
- WPR na lata 2014-2020
- Płatności bezpośrednie

-

Handel zagraniczny
- Portal UE
   
Rynki towarowe
  Mięso
- Notowania
- Notowania rynków zagranicznych
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW: [ wieprzowina, wolowina, drób, baranina ]
  Zboże
- Notowania
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW
  Pasze
- Notowania
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW
  Owoce i warzywa
- Notowania
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW
  Mleko
- Notowania
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW
  Cukier
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW
  Prognozy
- Ogólne,    Mięso
- Zboże,      Mleko
  Wykresy cen towarów
- Wykresy z tabeli NetBrokers
   
Wokół rynków
- Środki ochrony roślin [10]
- Pasze i dodatki [37]
- Przyprawy i osłonki [19]
- Maszyny i urządzenia [27]
- Usługi transportowe [74]
- Wędliny [14]
- Magazyny, chłodnie, itp. [44]
   
 
 
Opracowania
www.netb.pl
2019-10-11
Analiza rynku detalicznego: Sklepy częściej stawiają na promocję jabłek niż bananów

Udział jabłek w gazetkach handlowych jest blisko dwuipółkrotnie większy niż bananów. W porównaniu do 2018 roku sieci zmniejszyły liczbę ich promocji o 8%. I mocniej postawiły na rodzime owoce – wzrost o 95%. Z kolei banany odnotowały spadki prawie we wszystkich formatach, oprócz hipermarketów – o 12% więcej wystąpień. Natomiast jabłka poszły w górę w każdym kanale sprzedaży. Najbardziej widać to w convenience – skok o 200%. Jednocześnie tego typu sklepy najmocniej ograniczyły promowanie bananów, tj. o 35%.

Jak przypomina Damian Świderski, ekspert z Hiper-Com Poland, Polska jest jednym z największych producentów jabłek na świecie. Oznacza to ogromną podaż. Ceny w skupie są dość niskie, więc sklepy mogą realizować na nich duże marże. Dodatkowo widmo podniesienia stawki podatku VAT na soki spowodowało, że sadownicy musieli pozbyć się znacznej części zbiorów, której nie sprzedali przetwórcom. Ponadto ekspert wskazuje, że stale rośnie świadomość konsumentów na temat zdrowego odżywania. Aż 3/4 rodaków najbardziej ceni jabłka, głównie ze względu na ich właściwości zdrowotne. Z ww. powodów sieci częściej promują te towary niż banany. Różnica jest widoczna, bo ponad dwukrotna.

– Jak wiadomo, promocje wiążą się z rabatami. Sieciom handlowym łatwiej jest zaoferować klientom niższe ceny w przypadku owoców zbieranych w Polsce niż sprowadzanych z innych krajów. Dlatego właśnie jabłka pojawiają się w gazetkach zdecydowanie częściej niż banany – mówi Paweł Kraciński z warszawskiego Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ-PIB).

Porównując wyniki z ubiegłego i tego roku, widać, że nastąpił niewielki spadek promocji bananów, tj. o 8%. Marcin Lenkiewicz, wiceprezes Grupy Mobilnej Qpony-Blix, uważa, że może być on związany z doniesieniami na temat choroby bananowców, która w tym roku dotarła do Ameryki Łacińskiej. Ryzyko jej ekspansji mogło podbić ceny towarów na międzynarodowych rynkach.

– Spożycie bananów jest wysokie i rośnie bez promocji. Nie ma więc potrzeby oferowania dodatkowych rabatów, które obniżają przychody detalistów. Mniejszy udział w gazetkach promocyjnych w 2019 roku można wytłumaczyć niską podażą. Sieciom handlowym trudniej było pozyskać te owoce w niższych cenach niż we wcześniejszych latach – tłumaczy Paweł Kraciński.

Z kolei patrząc na promocję jabłek, można zauważyć wzrost na poziomie 95%. To wyraźna różnica na przestrzeni roku. Marcin Lenkiewicz wiąże to z nadpodażą tych owoców w Polsce. Sieci wykorzystały wyjątkowo dobre ceny na rynku, żeby przyciągnąć shopperów do swoich placówek. Zaczęły również coraz częściej oferować jabłka markowe oraz bio.

– Gospodarka Polski jest nastawiona na produkcję rodzimych produktów, a to powoduje stabilność rynku jabłek. Jeśli zbiory pozostaną na wysokim poziomie, to w przyszłym roku krajowe owoce będą promowane równie często jak teraz. Jeżeli nie nastąpią niespodziewane kataklizmy pogodowe na szeroką skalę, nie spodziewałbym się drastycznych zmian – prognozuje ekspert z Hiper-Com Poland.
Patrząc na promocję bananów w poszczególnych kanałach, prawie wszędzie widać spadki – w convenience – o 35%, supermarketach – o 23%, cash&carry – o 18%, a w dyskontach – o 7%. Wyjątkiem są hipermarkety, gdzie nastąpił wzrost o 12%. Zdaniem eksperta z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, te dane odzwierciedlają udział ww. segmentów w rynku. Najwięcej owoców sprzedaje się w dyskontach i w hipermarketach. Dlatego tam uzyskały one najlepsze wyniki.

– Banany są najczęściej nabywane przy okazji robienia dużych zakupów. Konsumenci zwykle realizują je w hipermarketach. Dlatego tego typu sieci częściej promują ww. owoce. W pozostałych kanałach są spadki, bo klienci jednorazowo kupują tam mniej produktów. Najlepszym tego przykładem są sklepy convenience, do których ludzie udają się czasem po jeden produkt – dodaje Damian Świderski.

Natomiast patrząc na jabłka, można zauważyć same wzrosty. W convenience promocje poszły w górę aż o 200%, w hipermarketach – o 127%, w supermarketach – o 29%, w dyskontach – o 24, a w cash&carry – o 3%. Jak podkreśla ekspert z IERiGŻ-PIB, sklepy typu convenience zwykle oferują wysokie ceny produktów. Tym razem wykorzystały dużą podaż i zachęciły klientów do zakupów tanimi jabłkami.

– Co ciekawe, format convenience najmocniej ograniczył promowanie bananów i jednocześnie najbardziej zwiększył udział jabłek w gazetkach. Klienci tego typu sieci są nastawieni na nieplanowane zakupy. Banan często stanowi dla nich szybką i pożywną przekąskę, kupowaną np. w drodze do pracy. Z moich obserwacji wynika, że ten owoc dobrze się sprzedaje i nie wymaga większej liczby rabatów. Natomiast nadpodaż jabłek pozwala na zaproponowanie korzystniejszych cen, które zwyczajnie lepiej wyglądają w publikacjach promocyjnych – podsumowuje Damian Świderski.

Dane pochodzą z raportu opracowanego przez międzynarodową firmę Hiper-Com Poland we współpracy z ekspertami z Grupy Mobilnej Qpony-Blix i aplikacji Zdrowe Zakupy. Przeanalizowano liczbę promocji bananów i jabłek we wszystkich gazetkach pochodzących z dyskontów, hipermarketów, supermarketów, sieci convenience oraz cash&carry. Porównano wyniki z pierwszych ośmiu miesięcy ubiegłego i tego roku.

Źródło: mondaynews.pl

 
 
 
Tygodnik Finansowy
-Plan bez zmian
-Japończycy opracowali napój na bazie...cebuli
-Unilever wdrożył do produkcji 6 robotów pracujących przy pakowaniu i paletyzacji herbaty
-Po przetwórcach czas na supermarkety. Coraz więcej zgłoszeń do UOKiK
-Czarny Piątek przyspiesza świąteczne zakupy
-UE wprowadza normy dobrostanowe przy imporcie jaj
-Czym jest PEF produktu mlecznego?
-Chiny nie chcą już mleka bez laktozy
-Bronisze: Ceny krajowych jabłek są nadal wysokie
-Pracodawcy obniżają wymagania wobec kandydatów
-Agro na obcasach
-PayPal uruchamia nową platformę płatniczą dla sklepów internetowych
-Badanie: Rośnie grupa konsumentów, dla których promocja nie jest wystarczającym powodem do zakupu
-Najnowocześniejsze centra handlowe to miejsca tworzone z myślą o przyszłości obecnych i następnych pokoleń


 
Archiwum
- Listopad 2019
 
Archiwum roczne
2007
I II III IV
V VI VII VIII
IX X XI XII
2006
I II III IV
V VI VII VIII
IX X XI XII
2005
I II III IV
V VI VII VIII
IX X XI XII
2004
I IX X XI
XII - - -
 
 
    Dział Handlowy:  Gadu-Gadu 4997525 | wstecz | dalej | do góry | strona główna | administrator | 

   
 
 
E-mail: biuro@netb.pl,   Telefon: +48 12 687-55-00,  Faks: +48 12 395-32-76; +48 12 687-55-01.
 
  NetBrokers Sp. z o.o. dokładając wszelkich starań, aby informacje zamieszczone na poniższych stronach były kompletne i zgodne z prawdą, nie jest jednak w stanie zagwarantować ich poprawnosci i nie ponosi żadnej odpowiedzialnosci za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.