Internetowa Giełda Towarowa NetBrokers jest największą w Polsce platformą skierowaną do firm działających na rynku rolno-spożywczym.  
 
 
wersja polska
wersja angielska
wersja rosyjska
 
Tabela ofert
 Kod firmy:
 ID:
 Hasło:
Wejście Rejestracja
   
 
  | O firmie | Cennik | Reklama | Informacje prasowe | Instrukcja obsługi | Kontakt | Charakterystyka Tabeli Ofert |
 
   
 
Miejsce na Twoją
reklamę
Miejsce na Twoją
reklamę
 
 
      Wyświetlanie wyników: 10 25 50 wszystkie                waluty online: [Bankier.pl]
 
 
 
    Dział Handlowy:  Gadu-Gadu 4997525 | wstecz | dalej | na dół | strona główna | administrator |     
 
 
Unia Europejska
  Wspólna Polityka Rolna
- Informacje ogólne
- Dopłaty bezpośrednie
- WPR na lata 2014-2020
- Płatności bezpośrednie

-

Handel zagraniczny
- Portal UE
   
Rynki towarowe
  Mięso
- Notowania
- Notowania rynków zagranicznych
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW: [ wieprzowina, wolowina, drób, baranina ]
  Zboże
- Notowania
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW
  Pasze
- Notowania
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW
  Owoce i warzywa
- Notowania
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW
  Mleko
- Notowania
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW
  Cukier
- Komentarze i analizy
- Informacje MRiRW
  Prognozy
- Ogólne,    Mięso
- Zboże,      Mleko
  Wykresy cen towarów
- Wykresy z tabeli NetBrokers
   
Wokół rynków
- Środki ochrony roślin [10]
- Pasze i dodatki [37]
- Przyprawy i osłonki [19]
- Maszyny i urządzenia [27]
- Usługi transportowe [74]
- Wędliny [14]
- Magazyny, chłodnie, itp. [44]
   
 
 
Komentarze i analizy - Rynek owoców i warzyw
www.netb.pl
2021-10-06
Eksperci: Trudne sezony na rynku borówki będą raczej regułą niż wyjątkiem

Tegoroczny sezon borówkowy był trudny dla producentów. Znaczny wzrost nasadzeń w połączeniu ze sprzyjającą pogodą spowodowały dużą podaż na rynku, co znalazło odzwierciedlenie w cenach. Jak można podsumować ten sezon? Czego oczekiwać w przyszłości na tym rynku? O odpowiedź na te pytania poprosiliśmy Dominikę Kozarzewską, prezeskę grupy Polskie Jagody i Piotra Milewskiego, prezesa firmy Milbor.

- Od kilku lat było wiadomo, że w roku w którym pogoda praktycznie w całym kraju będzie sprzyjać uprawie borówki, dojdzie w Polsce do nadprodukcji. Realizowane od kilku lat masowe nasadzenia wczesnej odmiany Duke w końcu obficie zaowocowały. To spowodowało powstanie "górki" już na początku sezonu, panikę i spadek cen – mówi w rozmowie z serwisem www.sadyogrody.pl Dominika Kozarzewska, prezeska grupy producentów „Polskie Jagody”.

Pewną rolę odegrało również nałożenie się początku naszego sezonu i owocowania plantacji w Rumunii czy Serbii. - Ale nie przeceniałabym znaczenia importu z tych krajów, bo w porównaniu do polskiej produkcji był on moim zdaniem stosunkowo niewielki - dodaje.

Podobnego zdania jest również Piotr Milewski, prezes firmy Milbor. - Tegoroczny sezon był bardzo trudny dla producentów ale bardziej niż jako wyjątek widzę go jako początek nowej rzeczywistości. Skala nasadzeń borówki nie tylko w Polsce ale i w innych krajach Europy takich jak Rumunia, Serbia, Ukraina, Niemcy rośnie co powoduje, że owoców jest na rynku coraz więcej. W tym roku nie było żadnych czynników pogodowych które ograniczyły podaż a do tego w wyniku słabej pogody w okresie letnim głównie w krajach Beneluxu i Niemiec spadła mocno konsumpcja owoców - przyznaje.

Konsolidacja rynku
Dominika Kozarzewska przyznaje, że słabo skonsolidowany polski rynek nie był na taką sytuację przygotowany. - Weźmy chociażby pretensje części plantatorów kierowane do sieci handlowych dotyczące braku promocji w sklepach w szczycie owocowania odmiany Duke. Jeżeli bylibyśmy odpowiednio zorganizowani i mielibyśmy dane na temat przewidywanych plonów w poszczególnych tygodniach, sieci mogłyby otrzymać takie informacje i przygotować się do promocji. Handlowcy są w stanie zdobyć taką wiedzę wyłącznie od plantatorów lub zrzeszających ich organizacji - tłumaczy.

W tym sezonie sprzedaż na eksport także nie była łatwa. - W Niemczech i Holandii było widać wyraźny wzrost praktyk protekcjonistycznych. Pod naciskiem lokalnych plantatorów sieci handlowe niechętnie importują owoce z Polski, gdy są dostępne borówki produkcji krajowej - komentuje rozmówczyni.

Transformacja rynku borówki
Prezeska grupy Polskie Jagody, przyznaje, że w jej opinii trudne sezony będą już raczej regułą niż wyjątkiem. - Rynek borówkowy na świecie przeszedł w ostatnich latach znaczącą transformację. Jeszcze kilka lat temu aby dobrze zarobić wystarczyło dysponować owocami w okresie, gdy na światowym rynku było ich mało. Ponieważ na rynek weszli nowi, szybko rosnący gracze - Peru, Meksyk czy Maroko (przy czym z tych dwóch ostatnich krajów można w zimie dowieźć owoce na największe rynki na świecie - USA i UE - transportem lądowym), podaż w różnych okresach roku bardzo się wyrównała. Żeby dobrze sprzedać borówki na eksport, trzeba dysponować towarem wyższej jakości, niż międzynarodowi konkurenci - mówi.

Przyszłość na rynku borówki
Co powinniśmy w takiej sytuacji robić? - Przykładem udanego wspólnego działania plantatorów jest kampania "Czas na polskie superowoce", która skutecznie wpływa na wzrost konsumpcji owoców jagodowych, w tym borówek. Jak wynika z badań Kantara, ponad połowa Polaków jadła borówki w sierpniu w dniu poprzedzającym badanie (53%). To o 8 punktów procentowych więcej, niż w sierpniu zeszłego roku - podkreśla Dominika Kozarzewska.

- Dobrym miejscem do wypracowywania rozwiązań służących rozwojowi borówkowego rynku jest jagodowa część Core Teamu. Jest to forum współpracy liderów i ekspertów organizacji branżowych, doradztwa i nauki. Jednym z celów, które sobie postawiliśmy jest ustalenie wspólnych dla całej branży standardów jakości, w podziale na owoce premium, standardowe i do przetwórstwa. Chcemy dążyć do sytuacji, w której branża - podobnie jak w Chile - wskazuje pożądane kierunki rozwoju nasadzeń i działalności handlowej. Nie chodzi tu o jakąś wersję gospodarki nakazowej, ale wspólną refleksję nad strategią, która zapewniłaby nam długoterminowy rozwój - tłumaczy Kozarzewska.

Podobnego zdania jest Piotr Milewski. - Według mnie podobne poziomy cenowe będą się powtarzać w kolejnych latach chyba, że podaż owoców będzie ograniczana czynnikami pogodowymi (np. przymrozki) podobnie jak to ma miejsce w przypadku rynku jabłek. Będzie to powodowało dalszy spadek marży, a w przypadku części plantacji brak rentowności. Moim zdaniem jedyna droga to poprawa jakości owoców o sprzedaż maksymalnie dużej ilości swoich owoców na rynki eksportowe, które wciąż pozwalają osiągnąć ciekawe zwroty oraz ograniczanie kosztów przez lepszą wydajność produkcji - podsumował Milewski.

Źródło: AGT / www.sadyogrody.pl

 
 
 
Rzeczpospolita
-Spadły ceny warzyw w hurcie. Tańsze są kapusta, papryka i pory
-Zamienniki mięsa z ziemniaków?
-Jabłka 13.10.2021
-Światowy Dzień Owoców i Warzyw. Życzymy plantatorom większych zysków!
-Handel gruszkami: Jaki popyt i ceny?
-Owoce i warzywa w plastikowych opakowaniach będą zakazane?
-Spirala coraz niższych cen jabłek deserowych. Który sadownik to wytrzyma?
-Eksperci: Trudne sezony na rynku borówki będą raczej regułą niż wyjątkiem
-Wyższe zbiory warzyw mogą osłabić wzrost ich cen
-Ceny owoców mogą wzrosną w kolejnych miesiącach
-Ceny malin na rynkach hurtowych wahają się między 20-32 zł/kg
-Produkcja ziemniaka nadal się opłaca?
-Śliwki 2021: Jakie ceny i dostępność odmian?
-Polska firma stworzyła roślinne jogurty z fasoli Jaś


 
Archiwum
- Listopad 2021
 
Archiwum roczne
2007
I II III IV
V VI VII VIII
IX X XI XII
2006
I II III IV
V VI VII VIII
IX X XI XII
2005
I II III IV
V VI VII VIII
IX X XI XII
2004
I IX X XI
XII - - -
 
 
    Dział Handlowy:  Gadu-Gadu 4997525 | wstecz | dalej | do góry | strona główna | administrator | 

   
 
 
E-mail: biuro@netb.pl,   Telefon: +48 12 687-55-00,  Faks: +48 12 395-32-76; +48 12 687-55-01.
 
  NetBrokers Sp. z o.o. dokładając wszelkich starań, aby informacje zamieszczone na poniższych stronach były kompletne i zgodne z prawdą, nie jest jednak w stanie zagwarantować ich poprawnosci i nie ponosi żadnej odpowiedzialnosci za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.